Uitgangspunten vrijeschoolonderwijs
De Noorderkroon is een schoolgemeenschap waar kinderen samen komen om in verbinding met elkaar te leren en te ontwikkelen. Onze school maakt zich sterk voor een harmonieuze ontwikkeling van hart, hoofd en handen. Dit betekent dat wij een kind helpen zich bewust te worden van zijn levensmotief, zijn vermogens en zijn wil.
Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik.
We bieden inspirerend onderwijs waarmee de talenten van kinderen sterker worden. Dit ondersteunt ze bij de ontwikkeling tot sociale mensen die weten wie ze zijn en wat ze kunnen. Iedere dag werken we samen aan de ontwikkeling van onze leerlingen en leren we met plezier. We zorgen voor elkaar! Onze inspiratie is het gedachtegoed van Rudolf Steiner en onze grondsteenspreuk:
Samen
Bewegend inleven
Willend denken
Verbindend zijn
Ons onderwijs spreekt zowel het denken, het voelen als het willen aan. Door een geïntegreerde ontwikkeling van denken (hoofd), voelen(hart) en willen(handen), verbindt een mens zich met zijn bestemming. Als school willen wij met elkaar mogelijkheden scheppen om de intellectuele, spirituele en creatieve vermogens van elk individu te ontwikkelen.
Het mensbeeld is in de Vrijeschool de basis, de achtergrond van de lesstof. De mens zien we als een individueel geestelijk wezen. Het kind komt op aarde en brengt speciale talenten en motieven mee. In de periode van nul tot ongeveer zeven jaar staat de lichamelijke ontwikkeling van het kind centraal. Door veel te spelen en te bewegen gaat het kind zich thuis voelen in zijn lichaam.
Daarna, tot in de puberteit, worden de levenskrachten op een gezonde manier ontwikkeld. Door middel van ritme, regelmaat en schoonheid worden de levensprocessen gevoed. De leerkracht brengt de lesstof beeldend en schept een sfeer waarin kunstzinnigheid een belangrijke plaats inneemt.